lördag 1 september 2012

lördag morgon

Idag är det kräftskiva hemma hos Britt-Marie, och vi skall  ha knytkalas..
Så mitt bidrag blir ju den kalla pajen som jag hittade häromdagen och ailoli. Har precis gjot färdigt detta och nu när ugnen ändå var på gjorde jag "snabba snibbar". Det är ett jättegott bröd som både kan kalljäsa över natten eller jäsa som vanligt.
Det är linfrö och havregryn i brödet så det är både nyttigt och mättande. Degen kan vara lite kladdig men man lär sig att klicka ut den på plåten efter ett litet tag.
Tycker verkligen att ni skall pröva detta recept.

Frasiga minibröd

15 min+1timme jäsning+ 15 min i ugnen

20 småbröd

50g jäst
6 dl ljummet vatten
1 tsk honung
2 msk olivolja
2 ½ tsk salt
3 dl havregryn
1 dl linfrö
10 dl vetemjöl

Smula och rör ut jästen i vattnet
Tillsätt honung, salt och olja,
fortsätt med linfrö, havregryn och vetemjölet.

Arbeta snabbt ihop degen ( den är ganska lös)
Pudra över lite mjöl och låt jäsa under bakduk i 1 timme.
Sätt ugnen på 250 grader.

Häll ut degen på mjölat bakbod, platta försiktigt ut degen men förstör inte jäsbubblorna. Pudra över lite mjöl.
Skär trekantiga snibbar. lägg dem på plåt med bakplåtspapper. (Detta är lite kladdigt men ta två slickepottar till hjälp..)

Grädda mitt i ugnen 15-20 min, tills brödetn får fin färg och ser riktigt frasiga ut på ytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar