fredag 14 september 2012

ensam hemma

Härliga fredag! Ja då var arbetsveckan slut och helgen står för dörren. Jag tog en tur till köpcentrat för att inhandla mat inför helgen. På väg till bilen i rulltrappan kom väl Britt-Marie farandes, och vi tog en snabb koll på lite höstkläder. Sedan for jag vidare till blomsteraffären och köpte lite fina blommor och krukor. Det var ett  nödvändigt köp då alla blommor har vissnat under sommaren. Fint blev det.

När jag kom hem var huset tomt, maken var på jobbet och dottern på Liseberg med kompisarna. Kapten Röd skulle uppträda.

Så jag satte mig vid datan och kom på en fantastisk paj som jag gärna vill förmedla till er,ett recept från arla. När jag bjöd på den hade jag lite rostbiff och skinka till.

Pestopaj

Ingredienser

4-6 port

2 1/2 dl siktat dinkelmjöl
100 g Arla smör
3/4 dl Arla Köket Kesella® kvarg

Fyllning:
2 krukor basilika
3 ägg
1 3/4 dl Arla Köket Kesella® kvarg
1 dl Arla Köket® vispgrädde
150 g Arla Köket® riven ost, gratäng
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 pressad vitlöksklyfta
1 dl rostade pinjenötter

Gör så här

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt kvarg och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 23 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt pajdegen vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Hacka basilikan. Vispa ihop ägg, kvarg, grädde, ost, salt, peppar, vitlök och basilika. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 10 min. Häll i fyllningen och strö över pinjenötterna. Grädda i mitten av ugnen 35–40 min.
  


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar