söndag 9 september 2012

Gamla tjej-gänget

Äntligen söndag och lunch hemma hos oss . Det gamla goa tjejgänget ( ja en del av det..) kommer hit.
Vi skall ju planera vår resa till Barcelona som går av stapeln till våren.
Det kommer att bli ett härligt återseende och god mat . Först blir det kräftsoppa med panriche med pesto i, och sen tårtan jag skrev om i veckan.
Både soppa och tårta gjorde jag ju igår så idag blir det bara att fixa till sig efter brödet är bakar.

Receptet på kräftsoppan fick jag av Carina som bor i Gränna och lagar fantastiskt god mat. Alltid lika trevligt att åka dit.

Då till hur du gör soppan..

2 msk smör
1 krm curry
1tsk tomatpure
Gärna lite riven vitlök

3 st grovt rivna morötter
2 msk vetemjöl
1l vatten
Höns/fiskbuljong tärning eller lyx med hummerbuljong istället

Fräs ihop curry och tomatpure (vitlök) tillsammans i smöret
Tillsätt morötterna, vetemjölet och rör om, häll i vatten och buljong. Låt koka i 4-5 min

Fortsätt att röra i
1/2 burk (400g) kavli kräftost, hela burken blir det lyx och mycket krämig konsistens

2 dl crème fraîche

Och till sist 1 burk inlagdakräftstjärtar, dill, salt och pepprar eller en knivudd Sambal Oelek i stället för peppar

Servera med gott bröd till.




Panriche

Jag tog receptet som är på vetemjölspåsen. Delade sen degen i fyra delar, kavlade ut den, bredde två teskedar pesto på degen och vek den två gånger. Vred panrichen några varv , jäste 30 min och gräddade dom i ugnen 200 g ca 20 min.

Och tack till Britt-Marie för iden med peston..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar