onsdag 12 september 2012

Hamburgerbröd

Åh regnet det bara öser ner men men man får tänka som vår minsta son Hugo: " det är viktigt att träden och blommorna får vatten". Jag bara funderar på om det måste komma sådana mängder?
Iallafall är det mysigt att tända levande ljus och kunna pyssla inomhus (eller bara slappa) istället för att ha känna en massa måsten ute. Den här årstiden gillar iallafall jag väldigt mycket.

Igår kväll började vi att rensa i vår källare där vi ska börja renovera lite smått. Förrådet ska rensas ut och jag hittade ett x antal julklappspappersrullar. Ska verkligen försöka komma ihåg detta när jag står nästa gång i Ullared och funderar över om vi inte behöver lite julklappspapper i år...igen.

Imorgon blir det hemmagjorda hamburgare så idag passade jag på att testa egna hamburgerbröd. Enkelt var det och det ska bli kul att testa dem imorgon.

Här kommer receptet!


Hamburgerbröd
8 stora eller 12 små

2 1/2 dl vatten
1/2 dl mjölk
25 g jäst
1/2 dl rapsolja
2 tsk socker
8 dl mjöl
1 ägg
1/2 msk salt

Toppa med sesamfrön

Värm vatten och mjölk till 37°C, rör ut jästen i vätskan. 
Blanda i övriga ingredienser och arbeta i maskin cirka 10 min.
Låt jäsa 1-2 timmar, degen ska bli ungfär dubbel så stor.
Ta upp på ett bakbord och dela i 8 eller 12 delar. 
Rulla till bullar och lägg på en bakplåt. Platta till varje bulle lite med handflatan.
Låt jäsa till dubbel storlek.
Skvätt vatten på och strö på sesamfrön, låt torka.
Platta till lite mer med handflatan.
Grädda i 200°C i cirka 15 min.

Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar