söndag 23 september 2012

Trevlig lördagskväll och grahamsbullar med en klick nostalgi


Det blev som alltid en mycket trevlig lördagskväll med Lena och familjen. Lena hade med sig en jättegod hallonpaj som ni måste testa! Receptet hittar ni här.

Igår var vi förbi min mamma som ska flytta och då hittade jag hennes gamla kokbok som hon fick av sina föräldrar 1966. Denna kokbok har jag bakat ur när jag växte upp så nu lånade jag den för att testa lite recept. Idag bakade jag en drömtårta (recept kommer) och så gjorde jag grahamsbullar med sesamfrön.



Grahamsbullar med sesamfrön 
24 st.

50 g jäst
3 dl mjölk
50 g smör
1 tsk salt
2 msk sirap
6 dl grahamsmjöl
ca 3 dl vetemjöl

Ägg och sesamfrön till garnering

Smula jästen i en bunke och rör ut med lite av mjölken.
Smält smöret och tillsätt resterande av mjölken. Låt det bli lite ljummet.

Häll över mjölken och rör ner sirap, salt och grahamsmjölet.
 Tillsätt vetemjölet i omgångar och arbeta degen seg och smidig.  
Strö på lite mjöl och låt jäsa i cirka 60 min.
Arbeta ner degen i bunken och stjälp sedan upp den på bakbordet och knåda den smidig.

Dela degen i 24 delar och forma varje del till en slät rund bulle. 
Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper.
 Låt dem jäsa ytterligare 60 min. Sätt ugnen på 225 grader och pensla bullarna med uppvispat ägg.
Strö över sesamfröna. Grädda i cirka 7 min och låt bullarna sedan svalna på galler.

Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar