onsdag 26 september 2012

pannkakor, knäckebröd

Blev så sugen på pannkakor idag. Men det är ju inget recept att dela med sig av, kanske att ni inte gör som jag och tar ett extra ägg i smeten. Det var min svägerska som lärde mig detta för många år sedan, kommer inte riktigt ihåg varför men det blir en väldigt bra smet i alla fall.

En sommar var dotterns kusiner på besök, det var jättevarmt och vi hade varit på badstranden. Alla var hungriga när vi kom hem, så jag tänkte;jag slänger ihop ett par pannkakor..
INTE EN ENDA pannkaka blev hel  !!!  Men flickorna åt med god aptit  ialla fall, sen blev det att steka lite till mig, och ALLA blev hela!! Denna episod tänker jag alltid då jag står och steker.

Nä, så jag tänkte att dela med mig av ett recept på världens enklaste knäckebröd. En jättebra present kanske till någon du tycker om. Jag har bakat det massor av gånger och det är härligt med en god ost som pålägg. Tack Bettan för att du gav mig detta recept...

1 ½ dl solroskärnor
1 dl linfrö
2 dl dinkelmjöl
½ tsk salt
2 dl varmt vatten
½ dl rapsolja


Blanda alla torra ingridienser och häll i vatten och mjöl. Blanda väl. Bred ut på en plåt med bakplåtspapper, ett tunt lager.
Strö över lite flingsalt om du vill.

Låt ligga 4-5 min. skär sedani portionsbitar.
Grädda i 150 grader ca 50 min.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar