söndag 9 september 2012

Rågsurdegsfrallor med tranbär

Äntligen tror jag att familjen är på banan igen, även om minstingen snörvlade misstänksamt i morse. Efter en veckas förkylningar så behöver hemmet städas och frysen fyllas med bröd då de goda rågsurdegsfrallorna med tranbär som jag bakade förra helgen nu är slut.

Idag är det även dags att börja ta tag i det där med motion igen. Har legat på latsidan alldeles för länge nu och det känns väldigt avlägset att jag faktiskt sprang Göteborgsvarvet förra året men idag blir det ändring på det och till eftermiddagen blir det en runda i spåret igen. Ska bli intressant att se hur kroppen reagerar på det.

Här kommer iallafall receptet på de goda frallorna och tranbären kan naturligtvis bytas ut mot t ex russin, aprikoser, äpplen eller liknande. Tranbär är dock väldigt gott i så har ni möjlighet att testa så kan jag verkligen rekommendera det. Rågsurdegen gjorde jag med äpple i då det passar så bra nu med de goda svenska äpplena som finns.



Rågsurdegsfrallor med tranbär

Rågsurdeg:
200 g grovt rågmjöl
200 g vatten
1 grovt rivet äpple

Rör ihop i en stor burk med lock. Låt stå i cirka 2-3 dagar tills det börjar bubbla, men rör morgon och kväll. När degen bubblar ordentligt är den klar att använda.

Degen:
450 g vatten
250 g rågsurdeg
10 g jäst
650 g vetemjöl
125 g grovt rågmjöl
15 g brödsirap
20 g havssalt
100 g tranbär

Topping : solrosfrön eller pumpakärnor

Blanda samtliga ingredienser förutom saltet och frukten. Arbeta i maskin i cirka 10 min och tillsätt sedan saltet och frukten. Arbeta degen 3-5 min till och låt sedan den vila i cirka 30 min.

Ta upp degen på bakbordet och forma till en avlång rulle som du delar i 15 delar. Doppa varje del med snittsidan i t ex solrosfrön och lägg frallorna på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i cirka 2 h.

Sätt ugnen på 250 grader. Grädda frallorna i cirka 12-15 min.


Receptet på frallorna kommer från Heléne Johanssons bok
"Bröd från Brunkebergs bageri" men är gjort med en annan variant av surdeg.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar