tisdag 4 september 2012

Key lime pie

Bestämde mig för att göra en Key lime pie till efterrätt i lördags när vi hade kräftskiva. Alltid gott att ha något med lite citrussmak när det blir så mycket mat. Min man var i och för sig lite skeptiskt till det när han fick höra hur många lime som det skulle gå åt. Det är lätt att tro att pajen kommer bli riktigt sur men så blev det absolut inte utan en alldeles lagom limesmak.

Tyvärr ingen bra bild, fick skynda mig innan alla kastade sig över den ;-)


Key lime pie

Botten:
250 gr Digestivekex
125 gr smör

Fyllning:
2 burkar (ca 395 gr/burk)  kondenserad mjölk
8 st äggulor
10 lime, både saften och skalet.

Krossa kexen och smält smöret. Blanda ihop och tryck ut i en pajform.
Förgrädda botten i cirka 10 min, 175 grader.

Blanda den kondenserade mjölken, äggen och saften plus rivna skalet från limen.
 Låt smeten få stå och dra i cirka 30 min. Sila sedan bort skalet och häll fyllningen i formen. 
Grädda cirka 20 min.

Servera med grädde.

Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar