lördag 22 september 2012

Långpannebröd

Äntligen lördag...igen. Idag blir det ett brödrecept. Ska fundera på vad jag ska hitta på till ikväll då min goa Lena med familj kommer på vin och småplock. 

Ha en skön helg!!




50 g jäst
25 g smör
4 dl mjölk
2 msk sirap
1,5 tsk salt
1 dl linfrö
4 dl mörk lantbrödsmjöl
4-5 dl vetemjöl

Smula jästen i bunken. Smält smöret och blanda i mjölken 
(använder du inte maskin så behöver du värma mjölken till 37°C). 
Rör ut jästen i lite av blandningen och häll sedan i resten. 
Blanda i sirapen, linfröna och saltet. 
Blanda i lantbrödsmjölet och vetemjölet. 
Arbeta degen till en lite lös men smidig deg i maskin cirka 10 min.
Låt jäsa cirka 50 min.

Ta en form cirka 20 x 30 min och klä med bakplåtspapper. 
Tryck ut degen i plåten och skåra degen i 12 bitar. 
Strö över lite mjöl. Låt jäsa cirka 30 min. 
Grädda 225°C 15-18 min.


Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar