lördag 6 oktober 2012

Höstig lördag med sol

Ja visst är man lite mör efter ett besök i Ullared. Den stora affären är verkligen så stor så det gäller att man är där hela dagen, inte bara några få timmar.. Men visst det går bra om man vet vad som skall köpas, inköpslista är ett måste för min del.

Britt-Marie var verkligen duktig som hittade julklappar, själv kom jag hem med 4 par strumpor.. Vad hände??
Dotter och hennes kusin var väldigt nöjda i alla fall.


Idag skall vi åter äta kräftsoppan, kusinen skall få lite västkusts feeling.. Så jag bakade lite bröd  och sen kom jag på att baka pitabröd för förta gången.Hur enkelt som helst. Så imorgon blir det pitabröd med god fyllning i innan kusinen åker hem till Närke.


Och nu till receptet som jag hittade på Tasteline.

8 dl vatten
1 pkt jäst
1 msk olja
1 msk salt
2 liter vetemjöl

1. Blanda vatten, jäst, olivolja  och salt i en bunke.
Tillsätt mjölet och arbeta degen tillden blir seg och blank och släpper bunkens kanter. låt jäsa ca 30 


2. Tag upp degen på ett mjölat bakbord och forma till en rulle, dela i 24 delar och formar varje del till en centimetertjocka runda kakor. Låta jäsa under duk ca 20 min.

3. Sätt på ugnen på 275 grader.

4. Vänd på bröden och grädda dem i en varma ugen ca 6-7 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar