onsdag 10 oktober 2012

kantarellpaj

Japp idag var den här, dagen då det var dags att skrapa bilrutorna för första gången i höst/vinter. Det blev till att leta fram höstmössan och vantarna till minstingen och övertala mellanpojken att ta på sig en tröja över T-shirten. Kände mig lite som en hönsmamma där :)

När maken kom hem hade han en present till sin fru, det hör inte till vanligheterna vill jag lova så jag blev väldigt glad. Det var Charlotte Perrellis parfym. Denna hade jag varit och lukta på för ett tag sedan och tyckte den doftade riktigt gott.

Ikväll får ni receptet på kantarellpajen som jag gjorde idag. Den blev riktigt god.



Trattkantarellpaj med bacon

Pajdeg:

1 1/4 dl kesella kvarg
75 g smör
3 dl mjöl

Fyllning:

cirka 4 dl trattkantareller
 (jag la kantareller som jag haft på tork i vatten så detta mått är vad jag använde av de som legat i blöt)
1 pkt bacon
1 gul lök
3 dl matlagningsgrädde
3 ägg
salt och svartpeppar
riven ost
smör

Arbeta ihop ingredienserna till en deg och kavla sedan ut den till en tunn platta. 
Täck pajformen med skalet och nagga botten. Ställ i kylen medan du gör fyllningen.
Hacka löken och strimla baconen. Fräs löken, och tillsätt bacon. 
Om kantarellerna legat i vatten så krama ur dem innan du lägger dem i stekpannan ihop med löken och baconen. Låt allt få fräsa i pannan en stund.
Blanda grädden med äggen och smaka av med svartpeppar och lite salt.

Ta ur pajformen ur kylen och lägg ett lager ost  i botten. Detta hindrar att botten blir uppblött av fyllningen.
Häll i kantarellröran och slå sedan på äggstanningen. Lägg ett lager riven ost överst.

Grädda i 175 grader till äggstanningen stannat, cirka 20-30 min.

Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar