söndag 21 oktober 2012

Höstig söndag

Det var träning på Heden idag för dottern, stadslaget skulle kolla talanger. Kul för alla tror jag. Köra och hämta var vår roll i detta. Ett snabbt besök i affären för att komplettera inför middagen.
Det stod i tidningen igår ett trevligt recept. Rulader med katrinplommon och bacon. Ja så blir det idag.
Söndagmiddag med betoning på söndag. Ja ni vet potatis, gräddsås och gele...

Men först skall jag och ut i skogen och gå med väninnan, detta har jag försummat en lång tid nu, med jag har bara inte orkat. Skall i alla fall testa  idag, så får jag se vad jag orka.

Nu till receptet
4 pers, 1 timma

600 g kalvinnalår
½ paket bacon
10 katrinplommon
salt och peppar
2-3 kvistar rosmarin
smör och rapsolja
(bindgarn av bomull)


Till såsen
2 dl grädde
3 dlö vaten
1 ½ msk konc. kalvfond
1 ½ msk majsstärkelse + 3 msk vatten
salt och vitpeppar


Skär kavlköttet i tunna skivor. Strimla backon och katrinplommon. Hacka rosmarinbladen . Blanda hacket och fördela på köttet. Rulla och bind med garn.

Bryn ruladerna runt om i en gryta med smör och rapsolja. Slå på grädde, och vatten. Tillsätt kalvfond,salt och peppar. Sjud ruladerna under lock i ca 10 min.
Rulla runt ruladerna några gånger.
Sila av vätskan från ruladena till en ny kastrull. Koka upp och  red av med majsstärkelse löst i vatten. sjud såsen 5 min. Häll över såsen på ruladerna.
Servera med potatis, gele och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar