söndag 21 oktober 2012

Bullarna

Lustigt hur det kan bli ibland. Igår var vi ju på bio med barnen och innan var vi på resturang. På vägen in till stan chattar jag med Lena och det visar sig då att de också ska på bio, samma tid och samma biograf. Dock inte samma film men vi fick en snabb date innan filmen :)
Vi såg Ted, se inte den...iallafall inte med mindre barn eller förresten inte alls. Det är nog en av de sämsta filmerna jag har sett.

Igår blev jag sugen på att baka bullar efter att ha sett Hela Sverige bakar. Tyvärr var min make lite snabb och hann frysa in dem innan jag hann ta kort. Fast smaka på dem hann vi och goda blev de.
Jag gjorde halva med äpplemos och andra halvan med en choklad och hackade mandlar. Degen var den vanliga från vetemjölpåsen men utan kardemumman.

Vår hund på en höstpromenad


Äpplemos

400 g äpple, delade
1 dl vatten
1/2 krm askorbinsyra
(ev 1/2 dl socker)¨

Låt äpplen och vatten i en kastrull och låt småkoka i 20 min. 
Vill man socker så kan man blanda i det och låta koka med. 
Blanda ut askorbinsyran i lite av moset och rör sedan ut i resten av moset.


Choklad och mandelfyllning

100 g smör
2 dl florsocker
2 msk kakao
1 ägg
50 g blockchoklad 55% (kan ha högre kakaohalt med)
1 näve mandel

Rör smör, florsocker och ägg smidigt. TIllsätt kakaon. 
Hacka mandeln och rör i.
Smält chokladen över ett vattenbad och rör ner i smeten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar