söndag 14 oktober 2012

En ny vecka väntar

Tänk att vi närmar oss november med stormsteg. Snart är det dags för julstök och tänk att jag redan börjar längta. Ska bli mysigt att tända adventsljusen, baka julgodiset och lussekatterna. Förra året tog vi i med allt redan från 1 advent och sedan blev det mycket jul fram till julafton och strax därefter för sedan tröttnar jag. Då är det skönt att veta att det verkligen har fått vara jul när lusten har funnits där.

Jaja nog om det. Idag söndag har vi äntligen fått städa ordentligt här hemma. Jag har hunnit baka bröd och så har jag gjort äppelkräm. Det går ju snabbt nu med min nya fina äppelsvarv/skalare :)

Nu har vi sjunkit ner djupt i soffan och tänker bara njuta av resten av söndagskvällen men först vill jag ge er recepten på brödet och äppelkrämen. 



Äppelkräm

7-8 äpplen (cirka 500 g när de är skalade och urkärnade)
2,5 dl vatten
1,5 dl socker
2 msk honung
1 vaniljstång
potatismjöl

Skala, kärna ur och dela äpplena.
 Lägg i alla ingredienser i kastrullen (utom potatismjölet) och låt sjuda i cirka 5 min. 
Blanda ut 1 msk potatismjöl i 3 msk vatten och blanda i. 
Låt sjuda ytterligare 5 min under omrörning. 
Servera varm eller kall, gärna med mjölk.

Receptet hitta jag i tidningen Hembakat :)


Grova morotsbröd
8 st

50 g jäst
5 dl fingervarm mjölk
2 tsk salt
3 dl grahamsmjöl
2 morötter
9-11 dl vetemjöl

Garnering:
Pumpakärnor

Smula jästen i degbunken och rör ut i mjölken.
Tillsätt saltet och grahamsmjölet.
Låt det stå medan du river morötterna.
Rör ner morötterna och mjölet lite i taget och knåda degen smidig
Låt jäsa 45 min.

Ta upp degen på bakbordet och dela i 8 delar.
Forma till runda plattor och lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa 30 min.

Pensla bröden med vatten och strö över pumpafrön.
Sätt ugnen på 225 grader.

Grädda bröden i nedre delen av ugnen i 15-17 min.
Låt svalna på gallret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar