tisdag 23 oktober 2012

Stressig vecka

ja denna veckan kommer det att vara en massa måsten, igår var det först utvecklingssamtal på skolan och ett par timmar senare möte med föräldrar som skall dra igång nattvandring. Ett givande möte, så nu drar vi igång...
Idag måste jag ju handla lite basvaror för här är det tomt i kylskåpet vill jag lova. Väntar bara på dottern som skall komma hem och sen åker vi.

På lördag skall vi stå på loppis och det tar ju hela dagen. Då skall jag ta med en paprika soppa som jag hittade receptet på Norrmejeriets hemsida. Där fanns det också en massa andra härliga maträtter som jag säkert kommer att prova på mina nära och kära..

Då var det dags att dela med sig av receptet.
En underbar soppa som värmer en kall vinterdag. Den blir extra spännande med den krispiga toppingen.

Ingredienser

2 skivor ljust lantbröd
1 burk grillad paprika
6 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
2 dl crème fraiche Mexikansk Chili
1 msk pressad citron
salt
peppar
1 vitlöksklyfta, hackad
en klick Norrmejerier Smör
rivet skal av 1 citron
1 dl urkärnade svarta oliver, gärna Kalamata
ett knippe persilja

Instruktioner

Sätt ugnen på 225° och grill. Bryt brödet i smulor. Lägg smulorna på en plåt med bakplåtspapper, och rosta tills brödet börjar få färg. Mixa paprikor och lägg i en kastrull och späd med buljong. Häll i crème fraiche och låt puttra i ca 10 min. Smaka av med lite citronsaft samt salt och peppar.
Fräs vitlöken i smör och blanda den med bröd, citronskal, grovt hackade oliver och persilja till en topping.
Servera paprikasoppan i skålar och strö över toppingen.
 
 


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar