måndag 1 oktober 2012

Och så var det måndag igen

Ja den här helgen gick med en rasande fart. Först en begravning på fredagen, lördagen var vi ju i Danmark och söndagen hjälpte vi Britt-Maries mamma med att flytta. Det kändes lite sådär när klockan ringde halv fem i morse. Men nu sitter jag här hemma med tända ljus, och är jätteglad att jag inte är ute. Det spöregnar..

En härlig sommarpaj kanske man skulle bjuda på. En matpaj med räkor och keso. En trevlig rätt att mumsa på om är lite sugen på något gott.
Den har varit utav en favorit när vi har varit ute med våra husvagnar, men nu är dom sålda och nya äventyr står för dörren..

Det är ett recept ifrån arla, som har en hel del goda maträtter som är värda att pröva.

Då så här kommer räkpajen;

  Räkpaj med lagom sting av chili. Det är en saftig och matig räkpaj med cottage cheese och smakrik, lagrad ost - lätt att laga och lätt att äta.
Räkpaj med chili

Ingredienser

4-6 port

Pajdeg:
2 ½ dl vetemjöl
75 g Svenskt Smör från Arla
¾ dl Arla Köket Kesella® kvarg lätt

Fyllning:
3 ägg
250 g KESO® cottage cheese chipotle
200 g skalade räkor
2 dl riven lagrad ost

Gör så här

Hacka ihop smör och mjöl. Tillsätt kvarg och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform (24 cm i diameter). Låt vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Nagga botten med en gaffel. Förgrädda pajskalet i ugnen ca 10 min. Vispa upp äggen och blanda med cottage cheese, räkorna och den rivna osten. Häll blandningen i pajskalet. Grädda pajen i ca 25 min tills den har stelnat.
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar