onsdag 3 oktober 2012

Åh regnet det bara öser ner..

Det är då helt otroligt hur mycket regn det finns . Har solen tagit slut??
Vad kan muntra upp mer än något riktigt gott?? Vad skall jag välja?
Jag får nog fixa till en cheescake. Bra att ha till helgen om någon kommer på fika.

Som ni förstår har jag hittat receptet på Risentas recept bank, där hittar man mycket gott.
Ett kanske annorlunda recept men dock lät det som om det är i min smak

Rabarber Cheescake

8 portioner

Botten:
2,5 dl vetemjöl
125 g smält smör
0,75 dl Risenta rårörsocker
1 tsk bakpulver
2 dl Risenta solroskärnor
Rabarberkompott:
450 g strimlade rabarber
1,5 dl Risenta rårörsocker
Fyllning:
4 ägg
100 g smält vit choklad
3 dl vispgrädde, vispad
1,5 dl strösocker
400 g färskost
Servering:
Risenta solroskärnor
Risenta pumpakärnor
Ev 20 g riven vit choklad



Gör så här:
Koka upp rabarber och socker i en kastrull (ej aluminium) och låt sjuda i ca 25 min på svag värme tills det kokat samman till en kompott. Rör om då och då under tiden.
Låt kallna. Värm ugnen till 200 grader. Mixa alla ingredienser, till botten, i en matberedare tills du fått en smulig deg. Klä botten och sidorna på en springform (Ø 23 cm) med bakplåtspapper. Tryck ut degen i springformen och grädda i 17-20 min eller tills pajbottnen har fått lätt gyllenbrun färg. Låt kallna.
Separera äggvitorna och gulorna. Vispa äggvitorna till ett vitt, hårt skum i en ren skål och ställ åt sidan. Vispa äggulor och strösocker med elvisp tills det är luftigt och ljusgult. Vispa ner färskosten till en jämn smet. Vänd ner den vispade grädden, äggviteskummet och den smälta chokladen tills du fått en luftig smet. Rör slutligen ner den kalla rabarberkompotten och häll smeten i springformen. Täck över med plastfilm och ställ i frysen i minst 8 timmar. Låt cheesecaken stå i rumstemperatur i ca 30 min innan servering och toppa den med solroskärnor, pumpakärnor och ev vit choklad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar