tisdag 16 oktober 2012

Just hemkommen från Ikea..

Dottern och jag ttog en tur till Ikea i eftermiddags. Det är så mysigt att åka på en tilen mor och dotter resa, sitta och snacka i bilen, på restaurangen över en fika eller när man går och kollar och drömmer om alla saker man skulle vilja ha.
Och som jag lovade igår så skall ni få ett ljuvligt recept. Vi prenumererade på tidningen Elle för ett tag sedan, och i en utav tidningarna hittade vi receptet på denna  "nyttiga" pizza.
Den är så himla god..

Grundrecept pizzabotten

2 dl dinkelmjöl
2 tsk torrjäst
1 tsk bakpulver
1 ½ msk rapsolja
1 tsk honung
2 krm havssalt
1 msk linfrö
1 msk solrosfrö
½-1 dl ljummet vatten
Jag brukar göra dubbel sats med deg, då räcker den lagom till en långpanna

Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop mjöl, jäst och bakpulver, tillsätt salt, honung och vatten och knåda till en slät deg . Kavla ut degen tunnt och strö över fröerna och kavla in dem i degen.
Förgrädda i 5 min.

Lägg sedan på följande saker på pizzan

1 stor purjolök, hackad
1 äpple, mycket tunt skivade
2 msk olivolja
200 g chevre, smulad. Eller halloumi.
150 valnötter
3 tsk honung
2 msk rosmarine
4 msk gula russin
Höj ungen till 225 grader.
Fräs purjon i lite olja utan att den tar färg. bred ut över pizzan. Lägg på resten av ingridienserna

Grädda i ca 10 min.
När pizzan är klar toppar man med 2 nävar machesallad,½ äpple som är finhackat, 2 msk färskpressad citron, 1 tsk havssalt, 1 msk olivolja och avocado som är skivad.

Tänk på att det är "lille lördag" i morgon så varför inte festa till det med denna underbara pizza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar