torsdag 30 augusti 2012

Sjuk son och kylskåpsrensning

Ja så har första höstförkylningen även nått hem till oss. Minsta sonen har hosta och näsan rinner och han mår inte alls bra. Det var ju en väldig bra tajming av mig att jag köpte den söta näsdukspaketen till honom igår. Den har följt honom hela dagen.


Själv så har jag passat på att ta till vara på de där småbitarna som lätt blir liggande i kylskåpet. Jag har gjort ostscones och även god frukostfrallor med rivna morötter i. Passade även på att sätta en rågsurdeg som blir klar till på söndag. Tänkte baka lite surdegsbröd då.



Morotsfrallor
18 st

25 g jäst
5 dl ljummet vatten
3/4 msk salt
2 msk olja
1 msk honung
2 dl morötter
1 1/2 dl solrosfrö
12-15 dl vetemjöl

1. Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen i vattnet och 
tillsätt honungen, saltet och oljan.

2. Lägg i de rivna morötterna och solrosfröna.

3. Arbeta in mjölet till en smidig deg. Låt jäsa under bakdug cirka 40 min.

4. Ta upp degen på ett bakbord och dela den i lika stora delar, forma till bullar. 
Låt dem jäsa ytterligare 40 min på bakplåten.

5. Jag penslade bullarna och hade strödde över solrosfrön 
innan jag gräddade dem cirka 15 min i ugnen på 200 grader.

Det finns allt fler saker att göra godsaker av så fler recept kommer :)

Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar