torsdag 23 augusti 2012

Då var det dags att baka något..

Fredag! Visst smakar det  bra med en kaka till kaffet då. Så nu skall jag baka en liten kaka till fredagsfikat, och bjuda mina arbetskamrater.
Denna kaka bakade alltid min mamma, som var en kvinna som bakade väldigt ofta. Det fanns alltid minst 7 sorters kakor i frysen som hon lätt kunde ta fram då det kom gäster.
Jag har väl tagit efter henne lite grand, men kanske inte att det finns just 7 sorter i frysen.

Och som alltid när jag gör en kaka blir det dubbelt... ingen ide att baka just bara en, för det tar ju lika lång tid att baka två..

Här kommer recepter på RUTKAKA  (1 kaka)

Rör 100 gr rumsvarmt smör och 1½ dl socker , häll i 1 ägg 
och 3 dl mjöl som är blandat med 2 tsk bakpulver.

Häll i 3/4 av smeten i en smörad och bröad form, platta ut kakan
 och bred ut ca 1 dl äpplemos.
rulla resten av degen så att du kan "ruta" kakan.

175 grader i 40 minuter på nedersta falsen.



Vill du servera med en klick grädde är det helt ok.


Lena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar