måndag 6 augusti 2012

Grekisk kyckling

Jag älskar att ta fram recept, baka, göra sylt, saft och allt där omkring men jag är inte förtjust i att laga mat (vilket Lena är). Däremot har jag en man som är jätteduktig på att laga till de matrecept som jag letar fram och idag blev det en grekisk kyckling från arla.se. Den blev väldigt god och det vi lade till var bara soltorkade tomater vilket blev kanon. Receptet är väl tilltaget så det blev matlåda till både mig och maken imorgon. Medans maken lagade maten så fixade jag lite fika till Lotta på Liseberg men det kommer i ett eget inlägg.

Grekisk kyckling 4 port

400 gr kycklingfilé
Arla smör
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 vitlöksklyftor eller 1 gul lök (vi valde vitlök)
2 dl hönsbuljong
50 gr apetinaost
2 tsk oregano
2 tsk kinesisk soja
1 msk vetemjöl
2 dl Arla köket matyoghurt
8-10 svarta oliver
färsk oregano 
soltorkade tomater

Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Koka pastan.
 Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt buljong, mosad Apetinaost, oregano och soja. 
Rör ut mjölet i matyoghurten och rör ner i såsen. Lägg i kycklingen och låt den koka i såsen i ca 10 min. Garnera med smulad Apetinaost, oliver och färsk oregano. 
Servera med pasta och en god sallad.

Kram Britt-Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar