söndag 26 augusti 2012

Köttbullar och brunsås

Idag får det bli två inlägg från min sida när jag för ovanlighetens skull lagat maten här hemma. Jag gjorde köttbullar, potatis, brunsås och lingonsylt och då alla barnen ansåg att mina var sååå mycket godare än deras pappas så vågar jag ju dela med mig av recepten till er. ;-)
Jag gjorde rätt mycket köttbullar för att kunna frysa in så ni får minska receptet så det passar den mängd färs ni gör det på.



Brittas köttbullar

cirka 1,4 kg nötfärs
3 ägg
2 dl ströbröd
1 dl mjölk
6 nypor Falksalt flinsalt med Chipotle

Blanda ihop alla ingredienserna i en bunke. 
Ta fram en ugnsplåt och lägg alla köttbullarna på plåten. 
Klicka ut några smörklickar och stek i ugnen på 225°C tills de blivit genomstekta. 
Det är perfekt att ugnsteka köttbullarna så att man slipper allt stekos.

Brittas brunsås

4 dl grädde
1 kött- och grönsaksbuljong
Soja
Majsena
vatten

Lägg upp köttbullarna i en form och häll lite vatten i ugnsplåten.
 Häll över vattnet och stekspadet i en kastrull. Häll i grädden. 
Låt koka upp tillsammans med buljongtärningen.
 Rör ut cirka 1/2 msk Majsena i cirka 1 dl vatten och häll i såsen.
 Låt koka upp och häll i soja till såsen har önskad färg.


Servera med kokt potatis, lingonsylt och grönsaker.

Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar