lördag 4 augusti 2012

Tekakor med havregrynsgröt

Ibland räcker tiden inte riktigt till så idag blev det bara tekakor som är en riktig favorit hos våra barn. Övriga dagen har gått ut till att utföra ärenden och röjt i vår husvagn som är ute för försäljning.


Tekakor 21 st

50 gr jäst
2 dl fiberberikade havregryn
5 dl mjölk
100 gr smör
2 msk flytande honung
1/2 tsk salt
ca 12 dl mjöl

Koka ihop havregrynen med 2,5 dl av mjölken, tillsätt smöret och honungen.
Smula jästen i en degbunken och rör ut det i lite av mjölken. 
Tillsätt resterande av mjölken och även havregrynsgröten.
 Blanda i saltet och arbeta in mjölet. Knåda i maskin i ca 10 min och låt degen sedan jäsa i 45 min. 
Dela degen i 21 delar och platta ut varje del till en kaka och låt de jäsa ytterligare 15 min på plåten. 
Nagga kakorna med en gaffel innan de går in i ugnen
Grädda i cirka 7-8 min i 250°C varmluft.

Tips! Jag brukar pensla kakorna med smör, tex Bregott, när de kommer ut från ugnen.
 Det ger en god yta och lite sälta

Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar