måndag 13 augusti 2012

Sista semesterveckan.

Ja nu är det slutspurten av semestern och nu gäller det att njuta av dom sista dagarna. Har just varit på Ikea och köpt skohyllor, jag har klätt om en gammal soffa, köpt ny röd matta till hallen. Pyssel då regnet har strilat ner.
Så nu är det bara hatthyllan som skall bli klar.
Och idag blir det åter igen favorit till middag . Fetaostlasagne ! Alla bara älskar den, små som stora.

Receptet hittade jag i en gammal "Allt om mat"

4 pers

1 gul lök
3 vitlöksklyftor
500 g köttfärs
1 msk olivolja
3 msk färsk rosmarin ( ta inte förmycket rosmarin, det kan bli en besk smak av den)
1 burk chillikryddade krossade tomater
1 dl chilisås av ketchuptyp
1 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar


Ostsås;
5 dl mjölk
2 dl vispgrädde
2 msk Maizena majsstärkelse + 4 msk vatten

200 g fetaost
250 g färskalasagneplattor

Gör såhär;

1. Skala och finhacka lök och vitlök. Stek lök, vitlök och köttfärs i olivolja.
Blanda i rosmarin, krossade tomater och chilisås.
 Låt koka ihop ca 10 min. Smaka av med salt och peppar.

2. Koka upp grädde och mjölk. Red av med majsstärkelse utrörd i kallt vatten. 
Smula ner hälften av fetaosten.

3. Varva ostsås, lasagneblattor och köttfärs i en form.
 Avsluta med ostsås och resten av fetaosten,

4. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. 225 grader.

5. Servera med sallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar