tisdag 21 augusti 2012

Perfekt mellanmål

Nu när skolorna har börjat vill jag gärna hitta bra mellanmål att ha i frysen för barnen att ta fram när de kommer hem. På Jennys matblogg hittade jag det här receptet på gifflar med ost och skinka som direkt blev en given succé hemma. Jag tänker att jag ska testa dem med pesto, salami och soltorkade tomater också, tror det kan vara riktigt gott.



Gifflar
25 st

50 g jäst osötade degar
50 g smör
2 dl mjölk
2 dl vatten
1/2 tsk salt
10 dl vetemjöl

Fyllning:
2 dl riven  Ost (jag tog bara en skiva ost)
25 mindre skinbitar

Garnering :
Uppvispat ägg
Sesamfrön

Gör så här:
Smula ner jästen i en skål,
smält smöret och häll i vätskan i smöret.
Värm tills det är fingervarmt 37 grader.
Lös jästen med lite av vätskan och rör tills det har löst sig helt. 
Tillsätt resten av vätskan och  de övriga ingredienserna under omrörning ( gärna bakmaskin) .
Degen ska bli smidig och ta inte mer mjöl än vad som behövs,
utan spara ev. lite till utbakningen.

Låt degen jäsa i cirka 1 timme, ta sedan ut degen på mjölat bakbord.
Arbeta degen smidig, tillsätt ev lite mjöl – men den ska inte bli för hård.
Dela degen i fyra bitar och kavla ut varje bit till en cirkel.

Dela cirkeln till ca 8 trekanter och fyll
Varje del med ost och skinka. Rulla ihop från den breda till den smala delen.
Sedan penslar du gifflarna med uppvispat ägg,
Strö över sesamfrön och låt dem jäsa ytterligare i cirka 30 minuter.

Grädda dem sedan mitten på ugnen i 250 grader i cirka 8- 12 minuter.
eller tills de blivit gyllene.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar