lördag 10 november 2012

Vaknade tidigt

Ja i morse blev jag väckt halv 5!!! Och som vanligt kunde jag inte somna om. Hmm!!!
Upp och njuta av tystnaden med en kopp kaffe och en macka,
Skulle fixat mina naglar idag men det blir uppskjutet till veckan istället. Ja vad skulle jag hitta på istället? STORBAK! Bullar, två sorters bröd, chokladkaka och en lasangne gled in i ugnen. Ganska bra faktiskt, få var veckans recept klara.
Första brödreceptet kommer här . Hämtat från Kungsörnes app.Bakfickan.
Ett långjäsande bröd men ack så gott.

Kullabröd

4,5 dl kallt vatten
2 tsk salt
4 dl (240 g) Kungsörnen Vinjett Grahamsmjöl
3,5 dl (210 g) Kungsörnen Vinjett Vetemjöl
1,5 dl (90 g) Kungsörnen Evolo Rågmjöl
2 msk (40 g) ljus sirap
0,5 dl solrosfrön
25 g jäst
1 msk rapsolja
Beströing:
Sesamfrö
Flingsalt

Smula jästen och häll på vattnet, läs upp jästen.
Tillsätt mjölsorterna, solrosfrön , sirap salt och oljan.

Knåda degen på medelhastighet i ca 20 min.

Lägg plastfolie över bunken och låt jäsa i 1 1/2 timma. Vik degen 2-3 ggr.

Låt jäsa 30 min till.

Blanda sesamfrön och fullkornsmjöl och lägg detta på bakbordet. Skälp upp degen och pudra lite mjöl över degen. Dela degen i fyra delar och lägg"limpan" på en plåt med den mjöliga sidan upp.
Strö lite flingsalt över bröden och sätt plåten längst ner i ugnen.
250 grader. Efter en minuts gräddning öppna ugnsluckan i 5 sekunder.
Gör på samma sätt efter 10 min. Hela gräddningstiden tar ca 15-20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar