måndag 12 november 2012

Middagstips

Idag har här varken lagats mat eller bakats därför tänkte jag att ge er ett tips inför helgmiddagen istället. Det var min svägerska som lagade detta igår och jag smakade en bit när jag var och hälsade på. Väldigt gott var det så detta har vi bestämt oss för att ha på lördag eller söndag här hemma. Vad det är? Pulled pork heter det. Jag hade aldrig hört talas om denna maträtt men i USA är det visst en väldigt populär rätt och som börjar leta sig in i våra svenska kök nu också.

Pulled pork
8 port

1 kg fläskkarré, benfri och med mycket insprängt fett.
3 tsk salt och mer vid servering
3 tsk paprikapulver¨
Nymald svartpeppar
2 st gula lökar
1 vitlök
5 dl barbecuesås, rökig och gärna hemmagjord



1. Sätt ugnen på 100 grader. 

2. Gnid in köttet med salt, rökt paprikapulver och massor med nymald peppar.
Lägg det i en gjutjärnsgryta som tål ugnsvärme. 
3. Skala lök och vitlök. Skär löken i klyftor. Lägg det runt köttet och häll på barbecuesåsen. 
Sätt på locket och ställ in i nedre delen av ugnen i cirka 5–6 timmar eller mer. 
Prova om köttet är färdigt genom att dra isär det med två gafflar. 
Är det färdigt ska det i princip falla sönder och vara lätt att dra isär. 
Om inte låter du det gå en eller två timmar till i ugnen. 
4. När köttet är klart drar du isär det med gafflarna och blandar med den goda såsen och löken. 
Justera kryddningen, ibland behövs mer salt beroende på hur söt barbecuesåsen är. 
5. Servera på rostat portionsbröd och bjud på amerikanskt vis med grillad majskolv,
 eventuellt coleslaw och ljus öl. 

Visst låter det gott!

Jag och Lena under vår weekendresa till Malmö-Köpenhamn förra året .

Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar