söndag 18 november 2012

söndag

Ja som vanligt vaknade jag först av alla i familjen. Kaffe i min ensamhet och funderingar på vad som skall hända idag.
Lite hushålls sysslor får det ju bli då gårdagen var en riktig lyxdag med att få nya fina naglar, och hämtmat.

Lite  nybakat bröd är aldrig fel. Thekakor och franskbröd blev det idag. Lagom jästid och alltid lika gott.

Thekakorna var med lite govt mjöl, bra, mättande och nyttigt.

Receptet hittade jag på Kungsörnens app. Bakfickan.


3 dl mjölk, värm till 37 grader
50 g rumsvarmt smör
1 pkt jäst
½ dl sirap
½ salt
1 tsk malda pomeransskal
300 g Grahamsmjöl
210 g Kärnvetemjöl

Värm mjölken, smula jästen och lt den lösas upp. Häll i dom andra ingridienserna och arbeta degen i ca 10 minuter med maskin.
Låt jäsa i ca 40 min.

Del degen i 9 bitar, platta eller kavla ut till kakor, nagga lätt och låt jäsa 30 min.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar