lördag 24 november 2012

Ledsen för dålig uppdatering

En intensiv vecka är förbi, har varit iväg i stort sett varje kväll efter jobbet så jag kan säga att fredagen var mer än välkommen. Idag har vi haft en dag där vi utfört en hel del ärenden bl a fixat tyg till att klä om våra köksstolar. Så nu vet jag vad jag ska göra imorgon. 
Ikväll blev det hemmagjord pizza efter önskemål från mellanpojken. Vi gör pizzabotten efter ett recept som finns barnens kokbok. Smarrigt är det. Dottern och jag vill ha lufttorkad skinka, mozarella, pesto och ruccola på vår så det blir den ni får receptet på idag.






Pizza
räcker till en plåt

pizzadeg:
25 g jäst
2 dl ljummet vatten
1 msk matolja
4-5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt

Smula ner jästen i bunken och blanda med vattnet. Tillsätt övriga ingredienser. Knåda till en smidig deg. Jäs degen i en timme i kylen. 
Ta ut degen och knåda den på bakbordet. Kavla ut till plåtens storlek.

Fyllning:
3/4 dl tomatsås med vitlök
1 dl riven ost
1 pkt mozzarella 
1 pkt lufttorkad skinka
cirka 2 msk pesto 
ruccola

Stryk ut tomatsåsen, strö över osten och ruccolan
Lägg ut skinkan och skiva över mozzarellan.
Klicka över peston.
Grädda i ugnen cirka 10-15 min på 225 grader.

Imorgon blir det en dag hemma med städ och adventsförberedelser. Stolarna ska kläs om och fönstren putsas så vi får hoppas det blir fint väder eller iallafall uppehåll.

Kram Britt-Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar