onsdag 14 november 2012

Hallongrottor

Ibland är det enklaste absolut godast och hallongrottor är ju så gott!
För ett tag sedan skrev jag om att min mamma fick en korg hembakat i inflyttningspresent och det var mycket uppskattat. Perfekt för henne att kunna ta fram när hon får "oväntat besök" från damerna som bor i samma trappuppgång som henne.
Nu börjar förrådet sina så idag började jag baka lite nytt till henne och då blev det goda hallongrottor. Hade tänkt baka vetelängder också men jästen var för gammal som jag hade hemma så den får vänta någon dag. 

Varje gång jag bakar eller ser hallongrottor tänker jag på min bror, jag vet ingen som är så galen i att baka och äta hallongrottor som han. Å andra sidan är de som han gör väldigt goda så det är ju bara bra.

Jag passade även på att baka en ny omgång av det rustika lantbrödet som jag bakade häromdagen och den ena limpan får mamma. Receptet på det brödet hittar ni om ni klickar här.

Hallongrottor

225 g smör
4 ½ dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 dl socker

Sylt tex hallonsylt

Blanda ihop de torra ingredienserna och skär smöret i mindre bitar. Tillsätt smöret och arbeta snabbt ihop degen. Låt degen vila 15 min i kylen. Rulla valnötsstora bollar och lägg i formar. Tryck en grop med tummen i varje boll och fyll gropen med valfri sylt (jag hade hallonsylt)
Grädda i 200 grader cirka 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar