fredag 9 november 2012

Grahamsfrallor med russin

Det blev ingen bakning igår. Energin tog slut. Så maken fick köpa hem ett paket bröd från affären och det är inte ofta det sker. Barnen tyckte köpebrödet var sååå gott och det fick mig att minnas när jag var liten.

Mamma bakade länge allt bröd hemma med så började hon arbeta mera och då fick det bli bröd från affären. Oj vad vi tyckte det brödet var gott. Skogaholmslimpa med kaviar eller ost och så ett stort glas
O´boy...mums. Fast idag måste jag ändå säga att det är min mammas bakade bröd jag minns mest och framförallt hur goda de var att rosta, till min mammas förtret.

Idag blev det iallafall tid för att baka och då fick det bli grahamsfrallor med russin.

18 frallor

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
5 dl grahamsmjöl
ca 8 dl vetemjöl
1,5 dl russin
2 tsk havssalt

Garnering
ägg eller vatten
linfrö
solrosfrö

Smula jästen i bunken. Tillsätt vattnet och rör ut jästen.
Blanda i grahamsmjölet och vetemjölet. Knåda till en smidig deg. 
Knåda i maskin ca 8 min, för hand ca 15 min.

Blanda i russinen och saltet och knåda 3 min till.
Låt jäsa 45 min.

Ta upp degen på ett mjölat bord och forma till en lång korv. Dela i 18 bitar. 
Forma till frallor och lägg på plåt. Låt jäsa 30 min.

Sätt på ugnen på 225 grader. Pensla frallorna med vatten eller uppvispat ägg. 
Strö på linfrö och solrosfrön.
Grädda i 10-15 min.

Låt svalna på galler.


Ha en trevlig fredagskväll!
kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar