lördag 10 november 2012

Kladdkaka med dajm och Philadelphia Marabou glasyr

En lördag som går i lugnets tecken. Har inte ens hoppat ur pyjamasbyxorna än men vad gör det. 
Ikväll  blir det till att nattvandra så då får jag både rört på mig och frisk luft.

Egentligen skulle min bror och hans familj komma på en fika så jag gjorde kladdkaka till fikat. Tyvärr ringde min bror och berätta att fasters lilla kille hade fått hög feber så den fikastunden får vi ta en annan dag. Det är inte lätt att få till stunder att träffas på denna höst. Det är verkligen en höst i stressens och förkylningarnas tecken.
Fast kladdkakan gick åt ändå. Vår vänner har köpt vår tevesoffa och Markus kom idag för att hämta den. Då passade vi naturligtvis på att fika också...och Ulrika jag skickade med en bit till dig och flickorna också, bara inte Markus åt upp den på vägen hem ;-)





Kladdkaka med dajm

100 g smör
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
1½ dl vetemjöl
2 ägg
2 st dubbeldajm

Glasyr

1 ask Philadelphia Marabou
100 g smör
3 dl florsocker

Smält smöret. Rör ner socker och ägg.
 Blanda ihop kakao, vaniljsocker och mjöl och rör ner i smeten.
Hacka dajmen grovt och rör ner i smeten.
Häll i en form med löstagbar kant, sätt fast ett bakplåtspapper i botten.

Grädda kakan i cirka 15 min i 175 grader.
Låt svalna.

Rör ihop ingredienserna till glasyren till en jämn smet. Bre ut över kakan innan servering.

Kram Britt-Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar