fredag 1 mars 2013

Fredag!!

Gick hem lite tidigare idag , solen sken och det var helt ok med en sådan början på helgen.

Strax skall jag gå till fotvården och göra mina fötter vår fina ! Skall bli härligt.

Men precis just nu blev ost och skinkpajen färdig, så i princip kan jag bara börja njuta.
Här är receptet .

3 dl vetemjöl
100 g margarin eller smör
3 msk kallt vatten
100 g rökt eller kokt skinka
3 dl riven ost med smak, max 17%
3 ägg
3 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 krm peppar
1/2 tsk paprikapulver


Så här gör du
Finfördela matfettet i mjölet till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.
Tryck eller kavla ut degen i en pajform ca 25 cm i diameter. Nagga pajskalet. Låt det stå i kylskåp ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225°.
Skär skinkan i strimlor. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 minuter.
Sänk värmen till 200°C.
Lägg skinka och ost i pajformen. Häll över äggstanningen.
Grädda pajen mitt i ugnen ca 30 minuter eller tills äggstanningen stannat.
Servera pajen med en tomatsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar