söndag 24 mars 2013

Sonens 13 års kalas med tårtan från hell ;)

Japp idag har vi firat mellanpojken som fyllde 13 år i torsdags. Vi bjöd på en god pastasallad med nybakat bröd till och till efterrätt blev det precis som rubriken säger "tårtan från hell".
Egentligen var det inget fel på smaken, för den var god och allt började bra men sedan gick det utför.
Botten blev för kladdig. Första lagret mousse som var hallonmousse blev bra och även så nästa lager som var en mjölkchokladmousse men sen....
Sen var det dags för sista lagret med vit chokladmousse och antagligen gick det för fort och gelatinet blev inte ordentligt utblandat och grädden blev inte tillräckligt len när den blev blandad med chokladgrädden. Med andra ord såg den gryning ut och ville inte stelna i frysen.

Runt om skulle jag ha ett "galler" av choklad och snart var det choklad i hela köket, ja eller iallafall på hela mig ;)
Hade varit noggrann och mätt ordentligt men ändå saknades det 3 cm när jag placerade chokladgallret runt tårtan...sov jag när jag mätte månntro?

Ja just det, pappret fastnade i botten också eftersom den var FÖR kladdig. Japp så där vet ni varför ni inte får se en bild på den eller får receptet. Behöver göra om det för att vilja dela med mig :)

Däremot gjorde jag ett mycket gott bröd till pastasalladen. Jag hittade receptet på Allt om mat sajten och det blev faktiskt riktigt gott. De kallade det för påskbröd men det var nog mer för att påsken är annalkande än att den påminner om påsken. Jag vill nog kalla det för Philadelphiabröd istället.


Philadelphiabröd
3 knutar

50 g jäst
6 dl ljummet vatten
1/2 msk havssalt
4 dl grahamsmjöl
1 ask 200 g Philadelphiaost
cirka 13 dl vetemjöl

Smula ner jästen i bunken och rör ut i det ljumna vattnet. 
Tillsätt grahamsmjölet och Philadelphiaosten.
Blanda i vetemjölet men spara cirka 2 dl till utbakningen.

Knåda ordentligt minst 5 min i maskin eller 10 min för hand.
Låt jäsa i 45 min.

Knåda ordentligt på mjölat bakbord och dela i tre delar. 
Forma varje del till en lång korv och tvinna ihop till en knut.
 Låt jäsa ytterligare 30 min.

Pensla med vatten och strö havssalt över. 
Grädda i cirka 25 min eller tills brödet låter ihåligt när du knackar på det undertill. 
Låt svalna under en handduk.


Ha en bra vecka!

Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar