onsdag 1 augusti 2012

Fläder- och jordgubbssaft

Innan semestern fick jag ett recept på en fläder- och jordgubbssaft av en kollega. 
Fläder har jag många gånger tänkt att jag vill plantera i vår trädgård men det har inte blivit så än.
Nu visade det sig att min snälla svägerska visste var det växte
ett fläderträd nära oss så då kan jag ju plocka där så länge. 
Sedan så fanns det ju hur mycket fläder som helst på Österlen 
där vi var på semestern så då plockade jag och frös in.
Av en sådan infrusen bunt har jag nu gjort en ny omgång som blev precis lika bra!

10 klasar fläderblommor
1 l jordgubbar
1 citron, skivad
1 kg strösocker
15 g citronsyra
1 l vatten
(ev natriumbensonat ½-1 g/ liter färdig saft)

1. Skölj och torka blommorna. Klipp bort de grövsta stjälkarna.
Tvätta citronerna nog och skiva dem. Skölj jordgubbarna, snoppa och skiva dem.
2. Koka upp vattnet, tillsätt sockret och rör tills det löst sig. Tillsätt citronsyran.
3. Varva fläderblommorna, jordgubba och citroner i en stor bunke. 
Häll över det heta sockervattnet. Rör om!
4. Låt stå kallt i kylen i tre dygn. Rör om ibland.

5. Sila saften.
6. Häll upp på rengjorda flaskor.
 Saften går att frysa, fyll PET-flaskor nästan helt upp. 
På så sätt behöver man inte tillsätta natriumbensonat då saften håller sig länge ändå.


Flaskan köpte vi i Kivik och jag lät etiketten sitta kvar då jag tyckte den var så fin.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar