söndag 27 januari 2013

söndag

Tänk att lite baciller skall sätta fart på gamla Bettan... Igår låg jag helt utlagen med feber och ont i halsen, sov bort hela dagen. Idag orkade jag lite mer, men visst sitter bacillen kvar idag också.

Först fick vi göra kylskået glatt, det var helt tomt på mat. Alltså en sväng till affären och storhandla. Sen när jag kom hem skulle vi laga lite mat.
Jag hade varit på Arlas hemsida idag morse och hittat detta recept. Tack Arla

Lammfärspaj med smak av getost

En mycket god paj med ett smakrikt och krispigt skal. Fetaost passar perfekt med lamm.
Receptet gäller för 4 port

Ingredienser

Pajdeg:

  • 100 g Smör
  • 2 dl grahamsmjöl
  • 1 dl vetemjöl
  • 1 krm salt
  • 12 dl mjölk

Fyllning:

  • 400 g lammfärs
  • 1 st gul lök
  • 1 msk Smör 
  • 3 st pressade vitlöksklyftor
  • 2 dl crème fraiche fetaost&soltorkade tomater
  • 1 tsk salt
  • 1 12 dl riven ost
  • 150 g körsbärstomater

Gör så här:

Hacka samman smör, mjöl och salt till en grynig massa. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Kavla eller tryck ut den i en pajform, ca 23 cm i diameter. Nagga pajskalet och låt vila i kyl ca 30 min.
Sätt ugnen på 200°. Skala och grovhacka löken. Stek lammfärsen i smör i en stekpanna. Lägg ner lök och vitlök och fortsätt steka ett par min. Tillsätt crème fraiche och smaka av med salt. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen 10 min. Lägg i lammfärsröran. Strö över osten. Skär tomaterna i halvor och fördela på fyllningen. Grädda i mitten av ugnen 25-30 min.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar