torsdag 3 januari 2013

Hönökaka


Barnen var trötta på vörtbröd och mustbröd och ville ha lite "vanligt" bröd så jag testade ju att baka hönökaka häromdagen (på nyårsafton faktiskt). Kul grej att göra och de blir väldigt lika hönökakorna som man kan köpa i affärerna. Receptet jag använde mig av räckte till 12 hönökakorna och det är väl det enda jag kommer ändra på till nästa gång och halvera satsen istället. De sista kakorna kändes som att de fick jäsa för länge eftersom man gräddar en och en i ugnen.

Idag var maken och barnen i simhallen och då var dessa nerpackade som lunchmackor. Själv har jag jobbat och åt en god laxbit med sallad och ris till lunch, mumsigt det med.

Hönökaka 
12 st

50 g jäst 50 g smör 1 liter mjölk 1/2 dl sirap 1 msk salt 8 dl rågsikt 18 dl vetemjöl 

Smält fettet, häll i mjölken och värm till ca 37°. Rör ut den smulade jästen i degspadet. Blanda ner sirap, salt, rågsikt och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen blank och smidig. Låt den jäsa i ca 40 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda och dela den i ca 12 bitar. Forma dessa till runda bullar, som får jäsa mellan bakduk i ca 20 minuter. Sätt på ugnen på 275 grader.
 Kavla ut bröden med kruskavel direkt på varma smorda plåtar, en på varje plåt. Nagga och grädda högt upp i ugnen i 3-4 minuter.
Låt hönökakorna kallna på varandra mellan bakdukar. Då blir brödet mjukt. Hönökaka skärs upp i “tårtbitar”.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar