tisdag 29 januari 2013

Grekisk lammfärslimpa

Idag blev det träning efter jobbet ihop med dottern. Mellanpojken är förkyld så han får avstå ett tag. Mysigt att träna ihop med barnen.

Middagen idag blev grekisk lammfärslimpa så det blir dagens recept som jag verkligen kan rekommendera!

Grekisk lammfärslimpa
4 port, 225 grader

lammfärslimpa

500 gr lammfärs
1/2 ströbröd
2 dl mjölk
3 msk riven gul lök
2 vitlöksklyftor
2 tsk torkad rosmarin
1 ägg
1 1/2 tsk salt
1 krm nymald peppar

grönsaksröran

500 g potatis
1 squash
1 stor rödlök
3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
3 msk olivolja
2 tsk torkad rosmarin
flingsalt, nymald peppar
1-1 1/2 dl kalamataoliver
150 g fetaost

Blanda ströbröd och mjölk och låt ströbrödet svälla i 10 min. Tillsätt färsen, lök, vitlök, rosmarin, ägg, salt och peppar. Arbeta samman till en smet och forma till en limpa. Lägg i en ugnsfast form.
Skala och tärna potatis och squashen. Klyfta löken och hacka vitlöken. Lägg grönsakerna runt limpan och häll över krossade tomater och oljan. Krydda med kryddorna och blanda runt.
Stek mitt i ugnen i ca 45 min. Rör om ett par gånger.
Lägg på oliverna och fetaosten när 5-10 min kvarstår.

Smaklig måltid!

Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar