måndag 7 januari 2013

70-tal

Denna veckan börjar jag med en härlig (tycker jag) 70-tals klassiker. Flygande Jacob.
Det var en rätt som säkert många bjöd på under denna tid. Att blanda både kyckling, bacon, bananer och nötter med en chilisås över var ju något nytt. Och även hemma hos oss åt vi det. Min mamma var inte rädd för att pröva nya saker, kanske jag fått mitt matintresse från henne..Så TACK MAMMA!


Och det är ju faktiskt riktigt lätt att laga också,

Här kommer receptet..



Antal portioner: 4
Färdigt på: 30 min
Ingredienser
Flygande Jacob
3 dl mellangrädde1 dl chilisås
lite curry1 dl jordnötter1 st grillad kyckling1 paketbacon2 st banan
                                
Gör så här
1. Flygande Jacob
Sätt ugnen på 225 grader.
2. Ta bort skinn och ben från kycklingen. Skär kycklingköttet i mindre bitar.
3. Skala och dela bananerna på längden.
4. Lägg kycklingköttet i en ugnssäker form. Lägg banan ovanpå.
5. Vispa grädden. Rör ihop grädde och chilisås och bred det över.
6. Grädda i nedre delen av ugnen i 20 minuter. Strimla undertiden baconet och stek det knaprigt i en stekpanna. Lägg upp på hushållspapper för att rinna av.
7. Tag ut kycklingen och strö över bacon och jordnötter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar