söndag 20 januari 2013

söndag

Efter en härlig vinterpromenad igår så grillade vi ju, jag tror nog att det smakar än bättre med grillat på vintern än på sommaren. Trots att man inte sitter ute och njuter av värme ,god mat och dryck.
Jag lova att det blir fler gånger som vi gör detta.

Idag, söndag och vilodag. Köra dotter till kyrkan på förmiddagen och sen om viljan finns blir det en liten vinter promenad idag också.

Har man varit ute kylan är det ju alltid gott med något värmande, en önskan framför allt när vi föräldrar står i regn och rusk och hejar fram våra duktiga barn på fotbollsplanen. Något som vi har prata om många gånger men givetvis inte gjort något åt.

Här kommer två vuxen recept på värmande drycker.
Men för barn finns det inget enklare än att värma svart vinbärssaft som dricks när den är varm och god. Det var något jag hade med mig i min termos när jag var liten och skulle värma mig en kall dag.
Recepten hittade jag på Dansuckers hemsida, en sida som jag besöker ganska ofta.

After ski tea


Ingredienser
1/2 liter vatten
3 påsar Roibus te
1 kanelstång
3 kryddnejlikor
2 apelsiner, saften
1/4 liter rödvin
3 msk Dansukker Cane Syrup

Koka upp vattnet och lägg i tepåsar, kanelstång och kryddnejlikor. Låt stå i 10 minuter. Sila bort kryddorna och ta upp tepåsarna. Häll tillbaka kryddteet i kastrullen och tillsätt apelsinsaft, rödvin och sirap och hetta upp. Drickes riktigt hett.

Pepparkakskaffe


4 glas

Ingredienser
4-8 bitar Dansukker Rörsocker Bit
2 tsk pepparkakskryddor
4 dl nybryggt starkt kaffe
4 dl varm choklad
2 dl vispad grädde
2 krossade pepparkakor
Lägg sockerbitar och kryddor i 4 glas. Häll på kaffet och rör om tills sockret löst sig. Fyll på med chokladen. Lägg en klick grädde i varje glas och strö på lite pepparkask-kross. Servera genast.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar