söndag 13 januari 2013

söndag =fotbollscup

Även denna helg är det lite fotboll för dottern, och vi skall heja fram laget så gott vi kan.

Det blir ju lite si och så med middag sådana här dagar, men en riktig stabil frukost med bacon och ägg skall dottern få. Det gäller ju att orka lite.

Själva får vi väl äta lite rester så att hejarramsorna kommer till sin rätt.

Sitter just nu och planerar inför ett kärt besök vi skall få om ett par helger. Kusin med familj kommer och är hos oss en dag, då gäller det att göra något riktigt gott så dom snart kommer tillbaka eftersom vi träffas alldeles för sällan.


En bra rätt som jag skall skriva om idag ( blir ej på kusin besöket) är Dragonbiffar.
En köttfärsbiff med härlig gräddsås. Lätt och snabb att göra och ALLA  äter mycket.
Denna rätt har jag lagat  många gåner under årens lopp, och faktiskt så är den lika god varje gång.

4 portioner

400 köttfärs
1 tskl salt
1 krm svartpeppar
1-1½ tsk dragon (brukaar ta den torkade på burk)
2 msk potatismjöl
2 äggulor
1 msk smör
2 dl vatten, buljon eller grädde
salt, peppar, dragon

Blanda färsen med kryddor, potatismjöl och gulorna. Forma till biffar.
Stek biffarna i matfettet ca 2-3 min på var sida.
När det är gjort brukar jag hälla på vatten i pannan, och låta biffarna koka ett par minuter i vattnet.
Sen lägger jag i en buljongtärning, grädde, soja och extra dragon. Red såsen.

Servera med kokt potatis, lingonsylt och en sallad.
Jag lovar att det är många som vill ta mer mat.




Trevlig söndag
Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar