fredag 7 december 2012

Idag blev de bakade


När maken åkte till jobbet idag så var det -20 minus ute, vill lova att jag gärna stannat kvar under täcket när jag hörde det. Fast vad säger det klämkäcka ordspråket "det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder" så det var bara att dra på lager på lager och ge sig ut och skrapa bilen.

Dagen har gått i ett rasande tempo och innan man visste ordet av så var det dags att åka hem och idag hann vi baka lussekatter. I år gjorde vi efter ett recept av  Leif Mannerström med lite nystött kardemumma i. 

Lussekatter
40 st

50 g jäst
100 g smör
1 g saffran
5 dl mjölk
1 msk nystött kardemumma
0,5 tsk salt
250 g Kesella 1% (jag använde 10%)
1,5 liter mjöl

russin till garnering
uppvispat ägg

Smält smöret med saffranet i kastrullen. Tillsätt mjölken och värm till 37°C.
 Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet och sedan kesella, kardemumma och saltet.
Blanda ner mjölet och knåda till en smidig deg som släpper från kanterna. 
Låt jäsa i cirka 30 min. 

Ta upp på ett lätt mjölat bakbord och dela degen i två delar. 
Knåda delarna och dela dem i 20 delar var. Forma till lussekatter. Peta ner russin djupt.
Låt jäsa ytterligare 40 min.

Värm ugnen till 225°C och pensla lussekatterna med uppvispat ägg. 
Grädda i 6-8 min.


Nu blir det fredagstacos och fredagslugn...

kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar