lördag 15 december 2012

Lördag, bio, spisar och påfyllning i frysen

Lördag och vi har nyss ätit lördagsfrukost, nu blir det en kopp kaffe i soffan innan vörtbrödet ska bakas ut och sonen ska iväg på bio med kompisar. Här hemma ska det byggas ett pepparkakshus.

Appropå något helt annat vår ugn är kass, jag blir tokig snart. Värmeelementet är snett och det gör att man får passa allt så det inte blir bränt på den sidan värmen är närmare. Vi har börjat titta efter en ny spis men det är ju en djungel av allt mellan induktion till varmluft till storlekar till energiklassning och andra finesser...ja ja vi får se vad det blir i slutändan. Är det någon som har något tips är jag mer än tacksam för förslag!

Jag ska också fylla på i frysen med vörtbröd idag och så tänkte jag göra några kakor. 
Idag blir det faktiskt ett middagstips från mig för ovanlighetens skull (det brukar ju vara Lena som står för dem annars) men i måndags gjorde jag mig till här hemma. Det blev fläskfilè fylld med philadelphiaost (vitlök och örter) och soltorkade tomater. Till det gjorde jag en god sås och klyftpotatis. Dottern valde mozzarella och tomater till med. Det fick dubbeltumme av hela familjen så därför tänkte jag tipsa er om detta.



Fläskfilé med philadelphiaost och soltorkade tomater
4 port

ca 500 g fläskfilé
philadelphiaost vitlök och örter
soltorkade tomater
havssalt
peppar
1 vitlök
1 gul lök

Såsen:
Stekskyn
3 dl grädde
1 buljongtärning
ev salt och peppar

Putsa fläskfilén och skär en skåra längst den. Fyll med philadelphiaosten och de soltorkade tomaterna.
 Bind ihop med steksnöre. Bryn så filén får fin färg i stekpannan och krydda med havssalt och peppar. 
Lägg över i en ugnsfast form. Dela en lök i klyftor och hacka en vitlök och lägg i formen. 

Stek i ugnen på 200°C till filén har en temperatur på 68°C.
Ta upp filén och låt den vila. Häll över skyn och löken i en kastrull och tillsätt grädde och en buljong. 
Låt sjuda. Smaka av med ev salt och peppar. Mixa med mixer till en slät sås. 

Klyftpotatisen gör du lätt genom att dela potatisen i klyftor och lägg dem i en ugnsfast form. 
Strö över havssalt och ringla över olivolja och låt dem bli mjuka i ugnen 200°C cirka 25-30 min. 
Rör runt emellanåt.

Smakligt måltid!
Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar