måndag 3 december 2012

Mustbröd

Idag är min mellanpojk lycklig, han har längtat efter snön och idag har den fallit i mängder. Vitt och kallt är det ute och lite mer av julkänslan har infunnit sig.
Igår när jag stod och höll på i köket såg jag att det fanns lite kvar i julmustflaskan från lördagsmyset. Då kom jag på att jag läst ett recept på ett mustbröd som jag tänkt att jag bara måste testa. Så det blev det och gott blev det med. Tog med mig några skivor till jobbet och det fick tummen upp där med. Fick även ta med mig julgodiset som jag och minstingen gjorde i helgen, det går liksom inte att äta upp allt som bakas här hemma men jag tror ingen var ledsen på jobbet ;-)

 Mustbröd
1 stor limpa

50 g jäst
5 dl julmust
2 tsk anis
1 tsk kummin
1 msk salt
2 msk rapsolja
1/2 dl mörk sirap
9-10 dl (ca 540 g) vetemjöl special
5 dl (275 g) rågsikt

Smula jästen i degbunken. Värm musten till 37°C och blanda ut jästen i musten. Tillsätt kryddor, olja, sirap och mjöl. Spara lite mjölk till utbakningen. Arbeta degen i maskin cirka 10 min. TIllsätt saltet och arbeta ytterligare 5 min. Låt jäsa ca 45 min.

Ta upp degen på mjölat bord. Forma till ett avlångt bröd utan att knåda degen. Lätt brödet på bakplåtspapper på en plåt och låt jäsa ytterligare ca 25 min. 

Sätt ugnen på 225°C

Skär skåror i brödet. Pensla med vatten och strö över grovt salt och mjöl. Sätt in brödet längst ner i ugnen och spruta ordentligt med vatten på botten i ugnen. Stäng snabbt luckan. 
Grädda cirka 40 min. Har ni möjlighet så kolla brödets temperatur för att se när det är klart. Tyckte det blev bra vid 95°C.

Låt svalna på galler.



Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar