lördag 1 december 2012

Godaste saffransbullarna


Det blir inte alltid som man tänkt sig med andra ord varken bakning eller matlagning i slutet av veckan då min rygg bråkat med mig. Insåg till slut att vår hund nog var boven i dramat då han ligger halva nätterna under mitt täcke och jag vaknar i dess märkligaste lägen. Nu har hunden fått flytta över till husses sida istället och min rygg har redan börjat bli bättre.

Idag har jag bakat de absolut godaste saffransbullarna som jag vet. Mellanpojken ville att vi egentligen skulle baka lussekatter men det får vänta lite till, dessa är mycket godare. 

Saffransbullar
ca 45 st

50 g jäst
150 g smör (riktigt)
2 påsar saffran á 1/2 g st
1½ dl socker
5 dl mjölk
2,5 dl Kesellla kvarg (10%)
1/2 tsk salt
1 ägg
ca 17 dl vetemjöl

Fyllning
200 g smör
1½ dl socker
4 tsk vaniljsocker

Pensling
ägg
pärlsocker

Smula jästen i bunken. Smält smöret. Stöt saffranet i lite av sockret och blanda ner i smöret. Häll i mjölken och värm till 37°C. Rör ut jästen i lite av degspadet och tillsätt sedan resten samt socker, kvarg, ägg och salt.

Tillsätt mjölet och låt gå i maskinen cirka 5 min (för hand 10 min). Låt jäsa ca 45 min.

Blanda ingredienserna till fyllningen smidig. 

Ta upp degen på mjölat bord och dela i två delar. Kavla ut delarna till  ca 25 x 60 cm och bre på fyllningen. Vik ihop degen på längen och platta till lite med handen. Dela i 2-3 cm remsor och dela sedan dessa på mitten. Snurra ihop till en kringla och låt jäsa ytterligare 30 min. 

Pensla med ägg och strö på pärlsocker. Grädda 8 min i 200°C. Låt svalna på galler.

Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar