lördag 8 december 2012

Mandelmusslor med ljuvlig fyllning

Nu har jag just landat i soffan efter en långpromenad med barnen. Vi tog vägen om affären och köpte lördagsgodiset och passade även på att ta en kaffe hos min mamma. Idag kom alla julsaker fram så nu är det verkligen jul här och visst det är knappt två veckor kvar till julafton. 
Det är verkligen dags att börja planera julmaten nu, eller hur Lena ;-)

Fick också bakat vörtbröd som maken tjatat om länge nu (recept kommer imorgon) och mandelmusslor. Det var faktiskt första gången jag gjorde dem. Har sett formarna nere i affären men så sa min mamma att hon hade massa sådana liggande och då fick jag dem. Tror allt hon har en baktanke med det, för naturligtvis kommer hon bli bjuden på dessa ljuvliga bakelser.

Jag fyllde dem med vispgrädde som jag blandat i lite lemon curd i, sedan blev det apelsinhalvor på som jag hade skurit av skinnet på. Till sist smulade jag lite krossad pepparkaka på toppen. 




Mandelmussor
cirka 50

150 g smör
1,5 dl sötmandel
2-3 bittermandel
4 dl mjöl
1,5 dl socker
1 äggula

Skålla mandlarna och mixa dem i en mixer.
Hacka samman mjöl, smör och socker på bakbordet. 
Tillsätt mandeln och äggulan.
Arbeta snabbt ihop degen och låt den kallna i kylskåpet.
Smörj formarna med smält smör.
Rulla degen till en korv och dela den i bitar.
Tryck ut varje bit i formerna med en tummen.
Låt botten var riktigt tunn och kanterna lite tjockare.
Grädda cirka 10-12 min i 200°C.
Låt dem svalna.
Ta ur dem ur formarna och fyll dem med valfri blandning tex som ovan.

kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar