måndag 10 december 2012

När saker inte blir riktigt som det var tänkt men blir bra ändå


Idag blev det till att vara hemma med minstingen. Något jag inte hade räknat med så därför fanns det ingen lunch hemma. Vi tog oss en promenad upp till bonden, som bor på andra sidan gatan och köpte ägg. Mer ekologiskt än så kan det knappast bli.

Föreslog pannkakor (för det var jag sugen på) men minstingen ville absolut inte ha detta. Kan han verkligen vara min pojk ;-)
Då föreslog jag att vi gör amerikanska pannkakor istället och det minsann ville han ha och hjälpa till ville han med. När han insåg att vi skulle använda vår nya mix/visp så ville han naturligtvis använda den vilket gjorde honom lite okoncentrerad och ivrig...minst sagt. Mjölken hamnade över hela diskbänken, måttet ner i smeten och saltet höll på att bli lika mycket av som sockret...phu. Då gäller det att ha tålamod och tur var väl det för när minstingen sedan tröttnade och jag skulle göra resten själv skvätta jag vispgrädde över hela bänken, mig själv och golvet.
Tur att de blev väldigt goda.

Då sylten var slut och vi inte gillar lönnsirap här hemma så gjorde jag lite mangogrädde och apelsinklyftor till istället. Det var gott men hade nog varit ännu godare om jag haft turkisk yoghurt hemma...det ska jag testa nästa gång. Mangogrädden gjorde jag av grädde, mangobitar (frysförpackning), vaniljsocker och lite socker.




Amerikanska pannkakor
4 port

4 äggulor
4 äggvitor
3 msk gräddfil
2,5 dl mjöl
1,5 socker
2,5 dl mjölk
50 g smör
0,25 tsk salt

Vispa äggvitorna till ett fast skum. Smält smöret.
Vispa upp äggulorna och blanda äggulorna med gräddfil, socker, salt, mjölk och smör.
Vänd ner äggvitorna.
Stek på medelvärme 1-2 min på vardera sida.

Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar