söndag 9 december 2012

Ha en fin 2:a advent!


Idag kom det mer snö, verkar hoppfullt om en vit jul i år. Vi fick mysbesök av Lena och maken idag så över glögg och saffransbulle bestämde vi maten till julbordet. 

Varje år då julen närmar sig börjar min make fråga efter vörtbröd, han älskar det. Jag med för den delen...och barnen. Fast jag insåg när frågan kom upp under lunchen på jobbet att vörtbröd är något som man antingen gillar mycket eller inte alls. Gillar man det så dyker nästa fråga upp, russin eller inte? Här hemma råder det delade meningar om detta. Maken vill ha (jag med) medan dottern absolut inte ville ha några hemska russin i. Hon gillar det inte ens i kanelbullar. Fast det är enklare att plocka ur än tillsätta efter man bakat så därför blev det vörtbröd med russin.
Jag tar den lite förenklade vägen och köper en kryddpåse med vörtmix och sedan gör jag enligt receptet på 
baksidan eller ja jag ändrade kanske lite här och där...
Jag brukar testa olika julöl från affären och i år blev det Grebbestads julöl som var riktigt god.
Jag gillar vörtbröd med leverpastej och rödbetssallad, ja eller julskinka :)


Vörtbröd
2 limpor
50 g jäst
25 g smör
1 dl brödsirap
1 st 33 cl julöl
1 påse vörtmix
5 dl rågsikt
5 dl vetemjöl
ev russin 1½ dl 

Smält smör och tillsätt sirap och ölen. Värm till 37 grader.
Smula jästen i en degbunke.
Rör ut jästen med degspadet
Tillsätt vörtmixen
Blanda i rågsikt och vetemjöl.
Tillsätt russinen
Knåda till degen släpper från kanterna.
Låt jäsa till dubbelstorlek cirka 30 min.
Arbeta ner degen i bunken och ta upp den på mjölat bakbord.
Dela i två delar och forma till limpor.
Låt jäsa på plåt med cirka 40 min.
Grädda cirka 40 min i 225 grader (eller till de har en temperatur på 95 grader).
Spraya brödet med vatten med jämna mellanrum under gräddningen.
Låt svalna på galler.




Idag hann jag och minstingen göra lite julgodis igen, ischoklad blev det. Då vi inte gillar kokosfett så använder vi vanligt smör istället. Det blev några med mörkchoklad och några med vitchoklad. Minstingen smaksatta dem med dajm, hasselnötter hackad sötmandel.


Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar