tisdag 27 augusti 2013

Hujeda mej

Men hur fort går det? Jag hinner inte med att laga mat längre.. Vi målar huset, lägger sten, är på trevliga middagar , har gäster och jobbar.
Klämmer in lite fotbollsmatcher också, måste ju följa dotter och hennes duktiga lag.
Nä nu måste jag skärpa mig med middagarna och se till så att familjen får lite gott att äta.
Önskemål var att jag skulle göra fetaostlasagne , och det lovar jag att det skall det bli. Receptet har jag redan lagt ut på bloggen.
Nu när kräftskivorna står för dörren har jag en liten alternativ rätt till festen.
Kräftsallad.
Jag hade kavring som jag lade kräft- salladen på och det gick lika bra.

recept.nu hade detta goda recept  

Antal portioner: 4

Ingredienser

250 g kräftstjärtar lag, naturella 2 st lime, rivet skal 3 st lime, saften 0.5 -1 st finhackad röd chili (beroende på styrka) 5 cm citrongräs, finhackat 4 st kaffirlimeblad finhackade 1 st vitlöksklyfta, stor finhackad Färsk koriander, ca ½-1 dl 120 g vattenkastanj 15 cm gurka 0.5 krm cayennepeppar 3 tsk fisksås 3 tsk palmsocker (kan ersättas m råströsocker) Svartpeppar Kravodlad Kruksallad 1 stort knippe 6 st brödskivor, ljust fransk eller kavring Smör/olja att steka i 

Gör så här

  1. Låt kräftstjärtarna rinna av i en sil.
  2. Pressa limen och riv av det gröna på limen med ett fint rivjärn.
  3. Skala gurkan och finhacka i mindre tärningar. Finhacka vattenkastanjerna.
  4. Finhacka chilin, citrongräset, kaffirlimebladen och vitlöken.
  5. Blanda limeskal, limejuice, cayennepeppar, fisksås, svartpeppar, chilin och palmsockret, vispa ihop till en dressing låt gärna stå cirka 1 timme.
  6. Finhacka koriandern, blanda ihop med kräftstjärtarna och dressingen.
  7. Låt stå minst 1 timme innan servering rör om då och då.
  8. Skär kanterna av franskbrödet/kavringen och skär i tärningar.
  9. Stek dem i smör/olja tills de är knapriga.
  10. Låt rinna av på ett hushållspapper.
  11. Finstrimla cirka 3 dl av kruksalladen.
  12. Fördela i botten på fyra små lerkrukor med fat eller selterglas.
  13. Klä krukorna/glasen på sidorna med hela blad av kruksalladen.
  14. Fördela kräftstjärtarna i glasen ovanpå salladen, häll över dressingen som samlas i botten, garnera med lite röd chili och några korianderblad och kavringkrutongerna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar