måndag 12 augusti 2013

Saft med hjälp av saftmaja

Första gången jag ens hörde talas om saftmaja var förra året när en kollega pratade varmt om hur de använde den och hur bra en är.
Att koka saft har jag undvikit många år sedan jag både brände och sölade en hel kväll efter vinbärsplock hos en väninna.
Vinbär och socker är fruktansvärt kletigt och svårt att torka upp...


När jag sedan fick veta att min svägerska hade en i källaren som hon aldrig använt - ja då blev jag ju tvungen att testa!
Det blev röda vinbärssaft och det smakade precis som jag minns min farmors saft. Smidigt gick det och jag slapp både klet i köket och bränd kastrull. 
Saftmaja består av tre våningar. I den understa häller man vatten som man låter koka upp. I andra våningen kommer saften att bildas och där tappar man ut den via en tappslang. Längst upp lägger man bären och sockret som med hjälp av ångan från vattnen kommer saftas ut.
En finurlig manick!

Saftmaja finns att köpa än idag hos tex bagaren och kocken :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar